Nyheter från Pyramidbageriet

Bayoumy Gourmet Sticks
Batanunknäcke Rågflingor & chiafrön

Batanun_2014.jpg

I februari 2009 lanserade Pyramidbageriet en ny serie knäckebröd för finsmakarna; Bayoumy Gourmet. Efter stora framgångar i knäckebrödshyllan kommer nu två uppföljare i serien; Batanun Soltorkade Tomater & Sesamfrön och Batanun Rågflingor & Chiafrön.

– Det här är ännu ett exempel på hur lyckad korsningen mellan det egyptiska och det svenska köket är. Det här är ett riktigt gott krispigt gourmetknäcke som passar lika bra till drinken som till soppan eller något att ha till förrätt med någon god röra, säger Stefan Nylén, försäljningschef på Pyramidbageriet.

Emad Bayoumy var bara sex år när han började arbeta i sina föräldrars bageri i byn Batanun vid Nildeltat i Egypten. Vid 14 års ålder hade han ett eget bageri med 18 anställda. 1991 var han med och startade Pyramidbageriet i Hulån i Dalarna, i dag välkänt hos svenska knäckebrödsälskare för sina knapriga goda knäckebröd gjorda på egyptisk surdeg.

I dagarna kommer Pyramidbageriet med två nyheter i serien Bayoumy Gourmet; Batanun Soltorkade Tomater & Sesamfrön och Batanun Rågflingor & Chiafrön. Liksom sina kollegor i brödhyllan är knäckebröden spröda skivor med solmättad inspiration från Egypten, fulla av nyttigheter.

– Två nya smaker inom Bayoumy Gourmet serien som jag är oerhört nöjd med. Jag är övertygad om att dessa nya smaker kommer att tilltala många konsumenter. Gourmetknäcket, med sin tydliga smak av soltorkade tomater ger brödet en fin smakupplevelse. Även sesamfröna tillför brödet en extra dimension, som också är väldigt sprött som sina kollegor, säger Emad Bayoumy. Rågflingor & Chiafrö i sticksformat tycker jag tillför gourmetknäcket nya användningsområden. De skålformade sticksen gör att röror hålls på plats när man dippar. Sedan är det också väldigt sprött som sina bröder, fortsätter Emad Bayoumy.

Det nya gourmetknäckebrödet kommer att säljas i vanliga butiker i hela landet.

– Det är helt fantastiskt hur väl Pyramidbageriets bröd har tagits emot hos svenskarna, men så finns det också en lång tradition här i landet när det gäller att äta knäckebröd, säger Emad Bayoumy.

Om Pyramidbageriets nya gourmetknäckebröd:

Batanun Soltorkade tomater & Sesamfrön: Ett tunt knäckebröd. Äts med fördel tillsammans med en färskost och gräslök på. Ett annat alternativ är att enbart ha på lite olivröra. Gudomligt gott!

Produktfakta. Ingredienser: Vetemjöl, soltorkade tomater, socker, vetekli, vetegluten, vegetabilisk olja, torkad lök, sesamfrön vita (19,39 %), sesamfrön svarta (7,27 %), oregano, emulgeringsmedel E 472e, vatten, torrjäst och salt.

Batanun Rågflingor/Chiafrön: Ett tunt, lätt skålformat, knäckebröd. Ätes med fördel tillsammans med en rökt eller gravad laxbit på. Självklart går även detta bröd att ha olika röror på. Endast fantasin sätter gränserna!

Produktfakta. Ingredienser: Vete-, havre- och grahamsmjöl, rågflingor, kornflingor, chiafrön, linfrö, surdeg (vete), socker, honung, malt, vetegluten, bakpulver, emulgeringsmedel E 472e, enzym, vatten, jäst och salt.

Bayoumy Gourmetknäckebröd knäckebröd säljs i butiker över hela landet. Ett paket innehåller cirka 10 skivor knäckebröd och väger 200 gram. Priset är cirka 28,90 kronor.

För bilder, gå in på www.pyramidbrod.se/bildbank

För mer information kontakta gärna:
Stefan Nylén, försäljningschef Pyramidbageriet, tfn 0281-759 92, 070-670 59 92,
stefan.nylen@pyramidbrod.se