Nyhet från Pyramidbageriet

Små Runda Havreknäcke

SmaRunda_havre.jpg

Nu lanserar Pyramidbageriet ännu ett nytt knäckebröd. Inspirationen till Pyramidbageriets bröd är hämtad från Egypten, där grundaren Emad Bayoumy växte upp. Han började arbeta i föräldrarnas bageri som liten. Vid 14 års ålder hade han ett eget bageri med 18 anställda. 1991 var han med och startade Pyramidbageriet i Hulån i Dalarna. Idag, 23 år senare, välkänt och omtyckt hos många svenska knäckebrödsälskare för sina goda, knapriga knäckebröd bakade i vedeldad ugn. Pyramidbageriet är i dag landets tredje största knäckebrödsproducent.

– Havreknäcket bakas på hela 44 % havre, vilket ger en härlig krispighet. Vi ser ett klart ökande intresse för premiumprodukter på marknaden och denna produkt passar bra in i denna trend, säger försäljningschef Stefan Nylén. Det relativt nya digestive formatet i påse kommer också att intressera konsumenten för alternativa serveringsmöjligheter, fortsätter Nylén. Hälsotrenden gör att konsumenten idag mer och mer intresserar sig för nyttiga alternativ att äta, både till fest samt vardag, avslutar Nylén.

De nya bröden kommer att säljas i de flesta livsmedelsbutiker över hela landet.

Om Pyramidbageriets nya knäckebröd:

Små Runda Havreknäcke 135gr. Ett knäckebröd som liksom Pyramids övriga produkter gräddas i en vedeldad ugn. Detta ger brödet sin karaktäristiska smak. Ett fiberrikt knäckebröd med tydlig krispighet innehållandes 44 % havremjöl.

Produktfakta. Ingredienser: Fullkornsråg- och havremjöl, vatten, jäst, och salt.

Näringsinnehåll/100gr. Energivärde kj (kcal) 1 474 (352), protein 10,3 g, kolhydrater 60,6 g (varav sockerarter 1,4 g), fett (mjölets naturliga fett) 4,53 g varav mättat fett 0,9 g, kostfiber 12,6 g, natrium 0,7 g.

Små Runda Havreknäcke säljs i butiker över hela landet. En påse väger 135 gram. Precis som sina bröder Spisbröd, Speltbröd och Små Runda Surdegsknäcke 135gr.

Priset är cirka 27,90 k/st för dessa påsar.

För bilder, gå in på www.pyramidbrod.se/bildbank

För mer information kontakta gärna:
Stefan Nylén, försäljningschef Pyramidbageriet, tfn 0281-759 92, 070-670 59 92,
stefan.nylen@pyramidbrod.se